Az együttélés családként nehéz lehet mindenki számára, s közben figyelni egymásra, megőrizni az egységet kihívás férjnek, feleségnek és gyereknek egyaránt. Sok esetben sajnos arra jutnak a felek, hogy nem működik a közös életük, és különválnak útjaik. Ilyenkor további problémát, konfliktust generálhat a gyerekelhelyezés kérdése is. Van, hogy egy apa váratlanul kerül olyan helyzetbe, hogy egyedül kell nevelje gyerekét. Egy ilyen éles váltás történik Ted Kramer esetében is, mikor elhagyja felesége a Kramer kontra Kramer című 1979-es amerikai filmdrámában. Ez a film arra hívja fel a figyelmet, hogy egy alkalmatlannak tűnő férfi is megállhatja a helyét ebben az új, elsőre nem kívánt szerepben és válhat felelősségteljes, szerető szülővé. Ezt az irányultságot támogatja többek között az 1999 óta létező Nemzetközi férfinap, mely az ENSZ támogatásával valósult meg, és Trinidad és Tobagóban tartották meg első alkalommal. Ezt követően nagy elismertséget kapott világszerte a férfiaktól. Magyarországon 2009-től kezdődően ünneplik.
Az 1960-as, 1970-es évek az amerikai filmgyártás, filmművészet újjászületését hozta el, mely az Új Hollywood mozgalomban manifesztálódott leginkább. Az élet, a társadalom, a kapcsolatok teljesen új megközelítése, addig szokatlan aspektusokból történő vizsgálata jellemezte a mára már legendássá vált alkotásokat. Az addigi teátrálisabb színjátszást felváltotta egy sokkal életszerűbb, realistább színészi jelenlét. Ezekben az években olyan progresszív gondolatiság és alkotói kreativitás jellemezte a készülő filmeket, ami se előtte, se utána nem volt tapasztalható. Sikerült művészi, releváns módon reflektálni számos komoly társadalmi problémára, azokat széles közönség számára is átélhetővé tenni az ekkor készült filmekben, amik így nagy népszerűségre tettek szert, de közben komoly kritikai elismerést is kaptak, a legjelentősebb európai szerzői filmes fesztiválokat is meghódították.
Ebben az érában készült el Avery Corman azonos című regénye alapján Robert Benton Kramer kontra Kramer című filmdrámája, ami kerek húsz évvel megelőzte a Nemzetközi Férfinapot. Utóbbi esemény egyik fő célja, hogy felhívja a figyelmet a férfiaknak a társadalomban és egyéb közösségekben, családban betöltött szerepének fontosságára, illetve rámutasson arra, hogy egy férfi, egy apa is lehet épp olyan jó, gondoskodó szülő, mint egy nő és képes biztosítani azt az érzelmi hátteret, amely egy gyerek testi, lelki fejlődéséhez, egészséges pszichéjű felnőtté válásához szükséges.
A filmben Ted Kramer, sikeres reklámszakember épp egy komoly szakmai előrelépés küszöbén áll, főnöke visszautasíthatatlan ajánlatot tesz neki. Az előléptetés több munkával, felelősséggel jár, nem mellesleg addigi szűkös szabadideje várható csökkenésével is. Felesége, Joanna közben összeszedi a holmiját, csomagol, és azzal fogadja az ünnepelni készülő férjét hazaérkezéskor, hogy elhagyja. Derült égből a villámcsapás. Legalábbis Ted így éli meg. Nem csoda, hiszen egy igazi törtető, önző férfi, aki semmit nem lát maga körül, csak saját karrierjével és örömével van elfoglalva. Nem veszi észre, hogy felesége szenved mellette, nem tud önmaga lenni, boldogtalan. Ted Kramer a fiával sem foglalkozik sokat, például azt se tudja, hányadik osztályba jár. Tedet tehát sokként éri felesége hirtelen eltűnése közös életükből. Fiával kettesben marad, ugyanis Joanna annyira mélyre zuhant, hogy totálisan alkalmatlannak érzi magát anyának. Ezen a ponton a Kramer kontra Kramer még egy feminista film is lehetne, de a fókusz máshová kerül. Pontosabban részben feminista is marad, hiszen empatikusan mutatja be Joanna helyzetét egy rossz, boldogtalan házasságban, amiből a nő kilép, hogy rájöjjön, ki is, mi is valójában, illetve újra felépítse önbizalmát, személyiségét.
A következő reggel indul Ted és Billy új élete Joanna nélkül. Ted természetesen zavart, ingerült és türelmetlen. El kell kezdenie fia nevelését úgy, hogy ez mindkettejük számára egy új, szokatlan helyzet. Ted közben a munkahelyén is igyekszik helytállni új pozíciójában. Hazaviszi a munkát, de Billy folyamatosan idegesíti (zajong, körülötte játszik, nem akarja megenni a vacsorát, csak a fagyi érdekli). Közös életük nem kevés indulattal és konfliktussal jár. Ted eleinte képtelen uralkodni magán, agresszívvé válik. Az egyik ilyen incidensük után sikerül végül megenyhülnie, és megbékélnek egymással, közös bocsánatkérést követően. Itt kezd talán átfordulni Tedben valami belül. Az első hetek nehézségei után szép lassan hozzászoknak az új élethelyzethez. Ted fokozatosan válik szeretetteljes, figyelmes, gondoskodó szülővé.
Közben új, vezetői pozícióját már képtelen olyan precízen ellátni, mint korábban. Elkésik fontos tárgyalásokról, elfelejt megbeszéléseket, és a konkrét vállalásaival is lassan halad. A vezetésével megbízott kampány sem úgy alakul, ahogy elvárná főnöke, aki egyben barátja is Tednek.
Alkalmi kalandja lesz titkárnőjével, és a lakásukon egy váratlan pillanatban éjszakai hölgypartnere összeismerkedik Billyvel a folyósón. A kisfiú egy másik jelenetben leesik a mászókáról egy játszótéren. Ted egyből magához öleli és szalad vele a kórházba, ahol összevarrják Billy friss sebét. Apa és fia végérvényesen összekapcsolódnak és elválaszthatatlan párossá válnak. Ted talán élete legnagyobb jellemfejlődésén megy keresztül, ahogy egymásra találnak Billyvel.
Gyerekét egyedül nevelő férfit, ilyen törődéssel, gondoskodó szeretettel, mint ahogy a Kramer kontra Kramerben Dustin Hoffman teszi, filmen még nem lehetett látni korábban, de talán azóta sem. Egyszerűen átélhető, szép és megható, ahogy megelevenednek előttünk ennek a csonka családnak a hétköznapjai. A színész finom, érzékeny módon formálja meg Ted Kramer karakterét. Talán az is segítette őt ebben a munkában, hogy épp egy zűrös válás kellős közepén volt a forgatás ideje alatt.
A film közepe táján közben egy teljesen új történet veszi kezdetét: megjelenik Joanna, aki az elején elhagyta fiát, Billyt és férjét is, hogy most magának követelje gyermekét.
Az „új film” egy tárgyalóteremi dráma, ahol a tét Billy felügyelete. Kíméletlen harc veszi kezdetét, amiben mind Ted, mind Joanna ügyvédje kegyelmet nem ismerve kérdezi ki, faggatja a másik ügyfelét, és a per egyetlen tanúját. Az intenzív és brutális meghallgatások Tedet és Joannat egyaránt elviszik tűréshatáruk határához, miközben a film nyíltan, őszintén bemutatja egy gyermekelhelyezési per embertelenségét, lelket szétzúzó erejét. Végül megszületik a bírói döntés, ám a film még utána is tartogat meglepetéseket…
Felkavaró, katartikus film a Kramer kontra Kramer. Szomorú és egyszerre szép történetet mesél el egyszerű, ám igen hatékony eszközökkel. Dustin Hoffman jutalomjátéka zajlik végig, de bámulatosan szerepel mellette mellékszereplőként az akkor még kevésbé ismert Meryl Streep. A színésznő partneréhez hasonlóan nehéz életszakaszban volt a forgatáskor, ugyanis szerelme, John Cazale nem sokkal előtte halt meg, súlyos betegséget követően. Sírása, fájdalma mélyen átélhető a film összes jelenetében.
A Kramer kontra Kramer című film egyértelműen kiáll amellett a nézet mellett, hogy egy férfi épp olyan egyenértékű szülő lehet, mint egy nő. Hogy egy apa pont olyan gyengéden tudja szeretni gyerekét és megadni neki, amire szüksége van mind anyagilag, mind lelkileg, mint egy anya. S teszi mindezt úgy, hogy közben nem támadja a nőnemű szülőt. Épp ellenkezőleg: kihangsúlyozza a nők önmegvalósításhoz, a házasságban egyenlő partnerként kezelésükhöz való jogukat.
Robert Benton filmje összesen öt Oscar-díjra lett jelölve, amiből hármat meg is nyert (Dustin Hoffman, Meryl Streep legjobb férfi főszereplő és legjobb női mellékszereplő, valamint Stanley R. Jaffe, a film producere a legjobb film). A Billyt alakító, mindössze nyolc éves Justin Henry pedig a mai napig minden idők legfiatalabb Oscar-jelöltje lett. A szakma és a kritikusok mellett a közönség elismerését is megkapta a film, bemutatásának évében, 1979-ben a kasszáknál legjobban teljesítő alkotás volt.
A Kramer kontra Kramer DVD-n kölcsönözhető a Tudásközpontban is.
Képek: imdb.com
Harangi István