Nemrégiben Budapesten részt vettem egy kiállítással egybekötött filmbemutatón, melyet az Autonómia Alapítvány szervezett. A Youth 4 Change programjuk során roma és nem roma fiatalok közös alkotásai hívták fel a figyelmet mentális egészségre, a közösség erejére.
Az Autonómia Alapítvány egy olyan szellemi- és gyakorlati műhely, amely többek között szorosan együttműködik kisközösségekkel, településekkel, intézményekkel, valamint munkájával támogatja az aktív civil önszerveződések létrejöttét és megerősödését. Alapértékeik között szerepel a nyitottság, őszinteség, függetlenség, szakmaiság és méltóság.
Egyik fő programjuk a Youth 4 Change, melyben három magyarországi településsel dolgoznak együtt: Budapest, Miskolc és Gyöngyös. Programjuk célja a helyi ifjúsági közösségek megerősítése, a roma és nem roma fiatalok közötti együttműködés ösztönzése. A résztvevők olyan kreatív művészi tartalmakat hoznak létre, mint például kiállítás vagy kisfilm.
Február 15-én volt szerencsém részt venni az egyik ilyen projekt bemutatónapján. A jelenlévők mind nagyon lelkesek voltak. A projekt célja, vagyis az együttműködés, érezhetően megvalósult az eseményen, sőt gyanítom az előző hónapok alatt is. Nem kis feladat új közösségbe beilleszkedni, főleg tiniként. Ugyanakkor az ismeretlentől való félelem, a szorongás, a megfelelni akarás nem csak fiatalkorban, hanem gyakran egész életünk során meghatározzák kapcsolatainkat. Megható volt hallgatni a résztvevők beszámolóját az élményeikről, tapasztalataikról. Kékesi ’Mandarin’ Alexandra mentor szakértők bevonásával segített a terveik megvalósításában.
Az alkotásokat a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium és a Közgazdasági Politechnikum diákjai hozták létre közösen az elmúlt félév alatt. Láthattunk egy kisfilmet, mely a csoportba járó kamasz csoporttagok útkeresését, lelki nehézségeit és megoldásait állította fókuszba, egy fikciós történeten keresztül.
A „Megéri?” című film főszereplője egy szociálisan hátrányos helyzetű fiú, aki az anyja halálának fájdalmával, apja alkoholizmusával és saját magányával úgy küzd meg, hogy másoknak kezd segíteni. A film a Gyerekszem Művészeti Egyesület szakmai közreműködésével készült.
A „Szekunder énérzet” című kiállítás pedig egy belső utazásra invitálta a nézőket, melynek során saját magunk, társaink és környezetünk mélyebb megismerésére került sor. A fiatalok útkeresése és kérdésfelvetései mindannyiunk számára inspirálóak voltak. A kiállítás Silye Juli képzőművész, művészetterapeuta szakmai vezetésével jött létre.
Alkotásaikban rengeteg kreativitást, bátorságot, önmegvalósítást tapasztaltam. Mind a kisfilm megtekintésekor, mind a kiállítás tárgyainak megfigyelésekor önmagamat ismertem fel alkotásaikban. Remekül megragadták a félelem, szorongás, vagy épp a tenni akarás érzését. A közösség megtartó ereje a kisfilm történetében is fontos szerepet kap. Nem csoda, a közönségtalálkozó beszélgetései során nyilvánvalóvá vált számomra, a résztvevők nem csupán közösen alkottak, az idő előrehaladtával valódi kapcsolatok bontakoztak ki közöttük.
Ahogy Alexandra is fogalmazott, ezek a fiatalok valószínűleg soha nem találkoztak volna, ha nincs ez a program. Mennyi élmény, fejlődés és egy valódi közösség, csupán azzal, hogy a résztvevők kiléptek a buborékukból!
A film és a kiállítás elgondolkodtatott, hogy adhatnám át az élményt, csupán néhány szóval? Így az alábbi könyvajánlót hoztam, melyben megbújnak problémák, élethelyzetek és megoldások is:
- Amiről a kisfilm is szólt: édesanya halála, apa alkoholizmusa, megtartó baráti közeg: Molnár T. Eszter: Egy majdnem normális család sorozata (könyvtári példány)
- Ami hasznos lehet: kisgyerekek és a kiskamaszok nyelvén pszichés betegségekről, azok tüneteiről és gyakran családi drámákba forduló következményeiről: Vermes Judit · Hansjürgens Anna Mária: Anyu megette a Holdat (könyvtári példány)
- Önbizalom, önmenedzselés, konfliktustűrő képesség. Segítségnyújtás tinédzsereknek, akik már megtapasztalták szüleik kínjait: Koncz István: Kamaszkapaszkodó (könyvtári példány)
- Te is változtathatsz! Íme, egy kötet 25 fiatallal, akik megrengették a világot, köztük menekültekkel, gyermekjogi aktivistákkal, lázadó rapperekkel, feltalálókkal és környezetvédő harcosokkal: Stella Caldwell: Fiatalok, merészek, lenyűgözőek (könyvtári példány)
- Ha te is fejlődnél!
- Irodalomterápiás kiadvány önismeret témában, száz szócikket tartalmaz az alkoholizmustól a várandósságig: Szöveglelő(könyvtári példány)
- Viselkedésterápiás, kognitív és affektív pszichológiai technikákat kombinál hangolással, kántálással, megerősítésekkel és vizualizációval: A zene Taója (könyvtári példány)
- Kikapcsolódásnak: Meditatív rajzolás: Susanne Schaadt: Zenfirkák (könyvtári példány)
A kezdeményezés a ’Youth 4 Change’ program keretében, az Európai Unió támogatásával valósult meg.
fotók: Vincze Alina
Hári Viktória