Mostani írásunk a városunkba az október 22-23-i hétvégén visszatérő, eredetileg 1969-1976 között Pécsett a helyi tömegközlekedésben kísérleti járműként használt emeletes Ikarus busz korabeli hírlapi említéseiből szemezget. Blogbejegyzésünk illusztrációként pedig a könyvtárunk Helyismereti Gyűjteményében fellelhető képanyagot közöljük.
1968 októberében arról tudósította olvasóit a Dunántúli Napló, hogy Pécs kapja az első emeletes buszt, melyen „panoráma jelleggel kiképzett emelet”, „száz férőhely – két lépcsőház” várja az utazóközönséget. S hogy miként is került napirendre Magyarországon az emeletes buszok forgalomba hozatala? A korabeli újságcikk szerint „gondot okoz például az is, hogy két csuklós nem tud egymás után beállni a megállóba. Ezért új, kisebb helyet elfoglaló közlekedési járművekre kellett gondolnunk, s így merült fel az autóbuszok emeletesítésének gondolata.” Ekkor kezdték el a MÁVAUT-nál a tervek alapján legyártani az első példányt, melyet így jellemzett a korabeli sajtó: „Száz férőhelyes, és nagyon kényelmes. Emeletét panoráma jelleggel képezzük ki, ahol valamennyi ülőhely fűrészfogszerűén kifelé néz. Állni csak az első szinten lehet, ott is csak 15—20 személy. Míg a londoni, berlini és müncheni autóbuszokon csak egy lépcsőn lehet felszállni, a magyar busz nagy előnye a külföldiekkel szemben, hogy két „lépcsőháza” lesz. Hátul lehet felmenni, és elöl leszállni. A busz közel 11 méter hosszú és 4,25 méter magas lesz.”
Az Ikarus-rajongók honlapján az olvasható, hogy a két Ikarus 556-os autóbuszt (GA-81-16 és a GA-81-17 rendszámmal) 1968. október 3-án adták át emeletes autóbusz építése céljából a 20 sz. AKÖV-nek (GA 81-17-ből készült az alsó rész és az alváz is ez maradt). Úgy tervezték, hogy a következő év januárjában állítják forgalomba a kísérleti járművet, s a sajtó szerint azért esett Pécsre a választás, mert „a belváros szűk utcáiban előnyös egy nagy befogadóképességű, mégis normálhosszúságú autóbusz.” 1969. április elsején azonban csak áprilisi tréfaként tudósított a Dunántúli Napló a pécsi emeletes busz forgalomba állásáról, mikor az még májusban is Budapesten, a Nemzetközi Vásáron volt látható. Ezután 1969 júliusát jelölte meg a helyi sajtó az egy ideig „csak kísérletképpen” forgalomba állítandó emeletes busz Pécsre érkezésének időpontjaként. Végül a várva várt nap 1969. augusztus 20-án érkezett el, ekkor állt Pécsett ünnepélyes keretek között forgalomba a képeken már többször látott emeletes busz.
Így mutatta be a helyi sajtó az unikális járművet: „Az új emeletes busz a földszinten 36 ülő és 20 álló utast tud szállítani. Az emeleten 28 ülőhely van. Állni fenn nem lehet. Hogy mennyi utas tartózkodik az emeleten azt a kalauz előtt levő tábla jelzi, ugyanis ha leül az utas, akkor a táblácskán az adott kis lámpa kialszik. A sofőr egy periszkóppal tudja ellenőrizni az emeleti utasteret. Petrohán Mihály, az emeletes autóbusz vezetője elmondta, hogy kormányzással kell kiegyensúlyozni a karosszéria kilengését. Új feladatot jelent ez vezetői prakszisában. Reméli, hogy az utazóközönség fegyelmezett magatartásával elősegíti munkáját. Az emeletes autóbusz ma reggeltől a 20-as, illetve a 40-es gyorsjárat útvonalán közlekedik.”
Bár szeptember elején filmre vette a Közlekedési Filmstúdió Pécs sajátos autóbuszát, ezt a felvételt nem sikerült fellelni. A rákövetkező évben is szenzációszámba ment még az emeletes busz, hisz a május 1-i felvonulásnak kiemelt résztvevője volt. Mindazonáltal 15 hónappal első útja után még mindig bizalmatlanság mutatkozott iránta az utasok részéről: volt olyan, aki azért nem használta, mert nem érezte biztonságosnak. 15 hónap és 50 000 levezetett km után így számolt be a busz sofőrje, Petrohán Mihály a sajátos közlekedési járművön szerzett tapasztalatairól:
1971-1972-ből egy-egy rövid említés történik még a helyi sajtóban a buszról, de utána eltűnnek a járműről szóló hírek a helyi napilapból. Bár 1976. június 3-ig volt jellegzetes darabja Pécs tömegközlekedésének, érdekes módon a sajtó nem írt a forgalomból való kivonásáról, illetve annak esetleges okairól. Híre csak az 1977-es selejtezése után, egy évvel 1978-ban jelenik meg ismét a helyi sajtóban. Ekkor könyvtári vonatkozásként kiemelhetjük, hogy az 1977-es „selejtezés után a 12-es Volán Vállalat alkatrészjavító- és gyártó üzemének szocialista brigádjai mintegy kétezer társadalmi munkaóra ráfordítással felújították és átalakították az autóbuszt, melyből olvasótermet, társalgót hoztak létre.” Így a helyi sajtó szerint mintegy 200 000 km-t futott jármű némi könyvtári funkciót is beöltő utóéletét egy darabig a Volán balatonvilágosi üdülőjében töltötte. Sorsáról így tudósított 1983-ban a Dunántúli Napló:
Írta: Wéber Adrienn
Felhasznált források:
Dunántúli Napló, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)1968-10-11 / 239. szám, 3.: Pécs kapja az első emeletes buszt.
Dunántúli Napló, 1968. december (25. évfolyam, 282-306. szám)1968-12-22 / 300. szám, 5.: Januárban jön Pécsre az emeletes busz.
Dunántúli Napló, 1969. április (26. évfolyam, 75-97. szám)1969-04-01 / 75. szám, 5.: Ma történik.
Dunántúli Napló, 1969. április (26. évfolyam, 75-97. szám)1969-04-03 / 77. szám, 4.: Felültek.
Dunántúli Napló, 1969. május (26. évfolyam, 98-123. szám)1969-05-17 / 111. szám, 1.: Megnyílt a BNV.
Dunántúli Napló, 1969. június (26. évfolyam, 124-148. szám)1969-06-21 / 141. szám, 4.: Jön… Jön …
Dunántúli Napló, 1969. augusztus (26. évfolyam, 176-201. szám)1969-08-20 / 192. szám, 4.: Mától közlekedik az emeletes autóbusz.
Dunántúli Napló, 1970. május (27. évfolyam, 101-126. szám)1970-05-03 / 102. szám, 5.: Derűs május 1-i seregszemle Baranyában.
Dunántúli Napló, 1971. február (28. évfolyam, 27-50. szám)1971-02-03 / 28. szám, 5.: Jelentős károkat okozott a keddi vihar.
Dunántúli Napló, 1978. április (35. évfolyam, 90-118. szám)1978-04-30 / 118. szám, 12: Tőke Péter: Emeletes buszból — társalgó.
Ikarus-rajongók honlapján az Ikarus 556-ról és az emeletes buszról
Nyitókép forrása: Kicsit lassú, ingatag, de a miénk: a pécsi emeletes busz története