A Baranya Megyei Könyvtár alapításának 70. évfordulója kapcsán elindított könyvtártörténeti kalandozásunk következő állomásaként az Idővonat Olvasótábor és a Német nemzetiségi olvasótábor történetét elevenítjük fel olvasóinknak. Írásunk különösen érdekes lehet azoknak, akik részt is vettek ezeken az eseményeken, vagy más formában vannak emlékeik e rendezvényekről. Fiatalabb olvasóink pedig betekintést nyerhetnek a régi idők olvasótáborainak hagyományaiba és mindennapjaiba.
Az Idővonat Olvasótábor indulása és működésének évtizedei
Az Idővonat Olvasótábor gyökerei a 70-es évek elejéig nyúlnak vissza, amikor a Baranya Megyei Könyvtár a főként írók és költők által indított olvasótábori mozgalomhoz csatlakozott. 1977-ben a Pécsvárad melletti Dombay-tónál tartottak olvasótábort a Baranya Megyei Tanács V. B. Művelődésügyi Osztályának anyagi támogatásával, illetve a Megyei Könyvtár szakmai, módszertani segítségével, melyen a Megyénk az irodalomban című pályázat legjobban szereplő diákjai vettek részt. A tábor keretén belül filmvitát és folyóiratszerkesztést is szerveztek. „Könyvtári foglalkozásainkon a kézikönyvek, lexikonok használatával rendezünk szellemi vetélkedőket. Nem a lexikális tudást jutalmazzuk, hanem a könyvtári kézikönyvek ügyes használatát. […] Két szempontból hasznos ez az akció: akik részt vettek a pályázaton, majd kitüntetésképpen eljöhettek ide, tanulótársaikat is ösztönözték a könyvtárba járás, az olvasás megkedvelésére. Másrészt itt egybefonódik a nyaralás meg a tanulás. […] A Dombay-tó festői környezete ideális körülményeket biztosít mindehhez.”
1988-ban indult útjára a „IDŐVONAT”, amiről a Dunántúli Napló így írt 1988. július 8-án: „A tábor lakói évente egy-egy nagy történeti korszakba vonatozhatnak el a fantázia vasútján. Idén az őskorba és az ókorba látogatnak. Az egyes témaköröket naponta forgószínpad-szerűen 5 szempontból vizsgálják: földrajz, történelem, irodalom, művészetek, sport és a mindennapi élet. A program célja, hogy a gyerekek felismerhessék a történelem fejlődésmenetét, illetőleg azt, hogy az emberi kultúra egy-egy korszakban mindig szerves egységet alkot.” A Harkányban megrendezett tábor főként a művelődésben hátrányos helyzetű, tehetséges gyerekek tanulásának segítését tűzte ki célként. E különleges élményben résztvevő diákok Róma, Karthagó és Trója antik tájait barangolták be a tíznapos bentlakásos tábor során.
A következő év is izgalmas témákat kínált a gyerekeknek Harkányban: az immár 14. alkalommal megtartott megyei olvasótábor alkalmával Árpád magyarjaiként özönlötték el a Kárpát-medencét; a hetedik osztályba lépő tanulók pedig Kolumbusz hajóján jutottak el az Újvilág partjaihoz. A Dunántúli Napló 1989. augusztus 10-ei cikkének szerzője ezekkel a sorokkal érzékelteti az olvasótábor hangulatát: „Nevezetes történelmi személyiségek között foglaltam helyet: szemben velem Rákóczi Ferenc, mellettem a török szultán, s a többiek sem akárkik; királyok, nemes urak, hölgyek. Meghuzigáltam kicsit a török szultán szakállát, de nem haragszik meg érte, sőt elnézően mosolyog.” Ebben az évben már ötvenhárom gyerek robogott az Idővonattal a középkor kalandos színterein. „Tavaly is érdekes volt a tábor, de ez a mostani még izgalmasabb állítja két marcona vitéz, csak úgy zörög csomagolópapír páncéljuk, s csattogtatják apró fakardjukat. […] Az a legjobb, hogy különböző történeteket, jeleneteket eljátszunk, beöltözünk. […] Egyébként sokan nem szeretjük a történelmet, de így látjuk, mennyire érdekes, és jól megjegyezhető! […] Mi, akik tavaly is itt voltunk, színészképzőnek is elneveztük a tábort, mert annyit kell játszani – szól közbe egy papírkoronás fiú.” A táborzáró karnevál a legkülönbözőbb középkori helyszíneken zajlott, mint a kolostori iskola, templom, vásár, piac.
1992-ben a helyszín megváltozott, s a Baranya Megyei Gyermek és Ifjúsági Alapítvány sikondai táborában zajlott az olvasótábor, s új elem is bekerült a tábor tíz napos programjába: zenetörténeti ismeretekkel színesítették a rendezvényt. „Délelőttönként előadásokat hallgatnak a gyerekek, majd önálló gyűjtőmunkát végeznek, és játékos formában be is mutatják, mit tanultak. Lesz nemezelés, ókori tábori olimpia, törvénykönyv készítés. Reméljük, hogy a hatvan gyerek, akik Horvátországból, Erdélyből, Kárpátaljáról, Szlovákiából, Szlovéniából és Pécsről, Baranyából érkeztek, jól fogják érezni magukat.” – ezekkel a sorokkal zárja a táborról hírt adó cikket a Dunántúli Napló július 10-ei száma.
A következő évben ismét a középkori történelem kapott szerepet a tábor tematikájában, ahol kiemelten foglalkoztak a magyarság középkori kultúrájával, történelmével, hiszen a táborlakók között sok határon túl élő magyar gyermek is volt. A főiskolás csoportvezetők által irányított foglalkozások leginkább szituációs játékokra emlékeztettek. A tíznapos rendezvénynek volt táborkönyvtára, ami a határon túli magyar gyerekeknek különösen sokat jelentett, hiszen ők otthon nem juthattak magyar nyelvű könyvekhez. Augusztus 9-én pedig ünnepet és vigadalmat tartottak abban a középkori városban, amit az előtte való napokban építettek fel. „Lesz vásári komédia, lesznek ceremóniamesterek, akik fogadják a vendégeket, vezénylik az egész ünnepet, működni fog a kolostoriskola, ahol különböző feladatok végrehajtásáért lehet szerezni plusz fabatkákat is. És lesz egy csapat, aki az aljanépet képviselik, ők fosztogatnak, és ők azok, akik majd a főtéren felállított vesztőhelyen végzik.”
Korábbi igazgatónk, könyvtáros kollégánk Dr. Szabolcsiné Orosz Hajnalka 1984-ben vett részt először a siklósi-harkányi „Nézz, Láss, Kérdezz…” nevezetű olvasótábor programjának összeállításában. 1996-tól pedig alapítványi támogatással („IDŐVONAT” Olvasótábor Alapítvány) és különböző pályázati forrásokkal, valamint szponzorokkal tudta megvalósítani az elkövetkező évek olvasótáborainak programjait.
Az Idővonat olvasótábor 1988-2007 között öt alkalommal, a történelmi korszakokat négyéves ciklusokban (őskor, ókor, középkor, újkor) tárgyaló bentlakásos nyári tábor volt. A legfontosabb célkitűzés az volt, hogy a gyerekek történelemszemlélete élményszerű keretek között valósuljon meg. A résztvevő diákok olyan társadalmi-gazdasági, természettudományos és művelődéstörténeti összefügésekkel ismerkedhettek meg, amelyek felfedezésére a feszített ütemű iskolai tanulmányaik során nem volt lehetőségük. Az ismeretszerzésen túl a tíz napos „közös élet”, az állandó együttlét közösségformáló erővel is bírt. 2008 és 2016 között évente más kulturális, történelmi tematikára épülő jellege volt, bentlakásos és napközi táboros formában egyaránt.
A Német nemzetiségi olvasótáborok története
Az országban elsőként Baranyában, Bár településen 1976-ban indították útjára, a Baranya Megyei Tanács, a Mohácsi Járási Hivatal és a Szerb-Horvát Báziskönyvtár, négynapos olvasótábort, azzal a céllal, hogy elmélyítsék a német és a szerb-horvát ajkú gyerekek anyanyelvi kultúráját, a könyv és az olvasás szeretetét. Az olvasótábor elősegítette az önálló tanulás készségének kialakulását és a források megismerését is. Bács-Kiskun, Tolna és Baranya megye résztvevő diákjai megismerkedhettek a délszláv és a német szövetségek életével. „[…] szekciókban folyik a foglalkozás. A német csoport vendége dr. Szende Béla, a Pécsi Tanárképző Főiskola docense, a magyarországi német nemzetiségi irodalmat mutatja be, majd a főiskolások vezetésével könyvtári óra következik. A délszláv csoportban a könyvtári órán kívül olvasmányelemzés lesz. Délután ellátogatnak a mohácsi járási, városi könyvtárba. Játékos irodalmi vetélkedőn, hajókiránduláson vesznek részt a gyerekek.”
„Baar ist Wunderbar” – hirdeti a 10. német nemzetiségi olvasótábor tiszteletére megjelent 1985-ös kiadvány címe. A Dunántúli Napló 1985-ös cikke is így kezdi tudósítását a Bárban megrendezett tíz napos táborról, melyen Baranyából és Komárom megyéből hatvan felső tagozatos tanuló vehetett részt, hogy nyelvtudásukat, beszédkészségüket fejleszthessék. A tábor ideje alatt irodalmi, honismereti, természetkutató, történész és színjátszó kiscsoportokban tanulhattak a gyerekek pedagógusok és főiskolai hallgatók irányítása mellett. „Schreiner Erzsi elsős lesz a pécsi Leőwey Gimnázium nemzetiségi tagozatán. Nagyszüleivel csak németül beszél. Örül, hogy a nyelvjárás mellett ismeri az irodalmi németet is. Vendégek érkezésekor, turista utakon tudta eddig hasznosítani tudását.”
Az 1988-as év német nemzetiségi olvasótáboráról így tájékoztatott a Dunántúli Napló: „A Baranya Megyei Könyvtár német báziskönyvtára augusztus 8. és 16. között Bárban rendezi meg német nemzetiségi olvasótáborát, amely a nemzetiségi tudat erősítését kívánja szolgálni programjával. A tábor lakói megismerkedhetnek a magyarországi német nemzetiség történetével, hagyományaival, néprajzával, költészetével, zenei és tánckultúrájával. A táborozás során a gyerekek szakemberek segítségével feldolgozzák Dunaszekcső és Bár kultúrtörténeti hagyományait. A következő években hasonló táborozás idején kerül sor Somberek, Nagynyárád, Bóly, Palotabozsok, Véménd és Babarc hagyományainak feldolgozására.”
Az következő évben a táborhoz tíz vendéggyerek is csatlakozott az NDK-ból: a cserekapcsolat öt éve jött létre a Bad Vilsnack-i diákokkal és tanárokkal. Ebben az évben Somberek és Görcsönydoboka történetével, népszokásaival ismerkedtek a táborlakók. Idős emberekkel beszélgettek, előadásokat hallgattak, kirándultak és sportoltak, s igyekeztek minél többet kommunikálni német nyelven.
1991-től alapítványi keretek között, de továbbra is a Baranya Megyei Könyvtár szervezésében rendezték meg az olvasótábort Bauer Nóra könyvtáros vezetésével. A Dunántúli Napló 1991. augusztus 14-ei számában ez olvasható: „Programokban bővelkedett a baranyai általános iskolások idei, háromhetes Német Nemzetiségi Olvasótábora. […] a hagyományoknak megfelelően az idén is kiadványt, az évek során a negyediket jelentették meg a diákok szerkesztésében Leselager Baar 1991 címmel.”
1993-tól a német nemzetiségi olvasótábort tovább fejlesztve, hároméves tematikus programot dolgoztak ki, melynek főbb törekvései mentén az első évet nyelvgyakorlásra és ismerkedésre jelölték ki; a második évben a németség népszokásait emelték ki két témakörbe foglalva („Az év jeles napjai” és „Bölcsőtől a koporsóig”); a ciklus utolsó évében pedig a németség története és a jelenkori kisebbségi élete volt a téma. 1994-ben az Új Dunántúli Napló így ír a programról és a tervekről: „A múlt évben főként mesékkel, versekkel foglalkoztak, idén a német népszokások felelevenítése a cél, jövőre a németség történetét mutatják be […] A tábor legfőbb célja a német nyelv kötetlen, tananyagtól független gyakorlása, melyben sokat segítenek az itt táborozó dél-tiroli és horvátországi diákok. Eddigi programjukban több kirándulás szerepelt. Így ellátogattak Somberekre, megnézték az aratást, a bólyi mezőgazdasági múzeumot, a serfőzdét, a pékséget Szajkon, és hajóztak a Dunán.”
1996-ban Bólyban tartották meg 21. alkalommal a német nemzetiségi tábort, ahol a németség hagyományainak fenntartása és továbbörökítése, a nyelv ápolása volt a legfőbb cél. „A negyven baranyai, somogyi és erdélyi német nemzetiségű gyermek egy héten keresztül ismerkedik a német nemzetiségiek szokásaival, ünnepeivel, dalaival és kézműves mesterségeivel. Meglátogatják a környező településeken élő fazekast, kékfestőt, pacskerkötőt, mézeskalácsost, akiktől az egyszerűbb technikákat ellesve maguk is készítenek apróbb tárgyakat […] Minden évben megismerkednek egy-egy német népszokással a gyerekek, idén a búcsú szokásait elevenítik fel. Szombaton egy igazi búcsút rendeznek Bóly főutcáján, ahol előadják az egész héten tanult történeteket, mondókákat, énekeket. A fiatalok az általuk készített mézeskalácsból, fűzött gyöngyből, gipszformákból kirakodóvásárt rendeznek és a helyi hagyományoknak megfelelően búcsúfát is állítanak.”
Helyismereti Gyűjteményünkben egy videófelvétel is fennmaradt 1999-ből, melyen a Pécs TV sikondai olvasótáborról készült riportja látható:
Nemzetközi olvasótábor gyermekeknek (1999.08.03.) Pécs TV
(A videó forrása: CSGYK, Helyismerti Gyűjtemény, Videótár, link)
1999-től fontos változás állt be a tábor finanszírozásának terén, s ennek eredményeképpen a Baranya Megyei Könyvtár létrehozta a ma is létező Könyvvel Anyanyelvünkért Alapítványt, mely pályázatok elnyerésével és támogatások megszervezésével igyekezett megteremteni a szükséges anyagi forrásokat.
Jelenleg nem rendszeres formában, hanem elnyert pályázati támogatások esetén alkalmanként vannak napközis jellegű, tematikus nyári táborok a Csorba Győző Könyvtárban.
A bejegyzésünkben említett két olvasótábor évtizedeken átívelő népszerűsége nem csupán a Baranya Megyei Könyvtár ismertségét növelte, hanem több generáció gyermekének, kisdiákjainak színesítette meg életét azokban a tábori napokban, s felejthetetlen élményekkel és emlékekkel ajándékozta meg őket.
Írta: Milánkovics-Steiner Kitti
Felhasznált irodalom:
Elmélyíteni az anyanyelvi kultúrát : Megnyílt a nemzetiségi olvasótábor Bárban In: DN 1976. 06. 03. p. 1.
Olvasótábor a Dombay-tónál In: DN 1977. 06. 15. p. 3.
Baar ist Wunderbar! : Német nemzetiségi olvasótábor Bárban In: DN 1985. 08. 06. p. 5.
Baar ist wunderbar : 10 jahre des Deutschen Nationalitäten Leselager zu Baar, Pécs, Baranya Megyei Kvt., 1985.
Utazások távoli történeti korokba : Olvasótáborok általános iskolásoknak, In: DN 1988. 07. 08. p. 3.
A megyei olvasótábor összesepregetett hét krajcára : Az idővonat második állomása In: DN 1989. 06. 24. p. 11.
Robog az Idővonat : Olvasótábor Siklóson In: DN 1989. 08. 10. p. 5.
Tizennegyedik alkalommal : Olvasótábor Bárban In: 1989. 08. 02. p. 13.
Leselager Baar 1991 In: Új DN 1991. 08. 14. p. 4.
Őskor! Kiszállás! : Újra elindult az „Idővonat” Sikondán In: DN 1992. 07. 10. p. 13.
Idővonat olvasótábor Sikondán : Középkori városépítés és a fabatka In: DN 1993. 08. 06. p. 5.
Sallai Éva: Nemzetiségi olvasótábor Bárban In: Új DN 1994. 07. 09. p. 1.
Nemzetiségi olvasótábor Bólyban In: Új DN 1996. 08. 05. p. 3.
Bauer Nóra: Német olvasótábor – huszonötödször In: BKI 1999. november p. 10-11.