Skip to content

Network

Az elmúlt 15-20 évben fokozatosan nyert egyre nagyobb teret a Youtube, a Vimeo és számos egyéb videomegosztó, (továbbá Instagram, Twitter, TikTok s más internetes felületek), ahol mozgóképes, állóképes, animációs vagy egyszerű szöveges formában lehet posztokat közzétenni, hírekről beszámolni, szórakoztatni, influenszerkedni, stb. Vagyis, mondhatni paradigmaváltás zajlott le, zajlik, ami a médiafogyasztási szokásainkat illeti. Jó pár éve temetik a televíziót, ám az a helyzet, hogy ha nem is olyan erős befolyásoló képességű médium napjainkban, mint volt két-három évtizeddel ezelőtt, még mindig meghatározó kommunikációs csatorna, ami képes országos választásokat döntően befolyásolni, formálni a kultúrát, például reality show-kal, filmsorozatokkal, riportokkal, vitaműsorokkal. Ebben a jelenlegi helyzetben tehát kétségtelenül van relevanciája egy olyan médiakritikus alkotásnak, ami a televíziót helyezi középpontjába, azon belül is egy hírműsort, hírcsatornát vesz górcső alá.

A legendás amerikai filmrendező, Sidney Lumet 1976-os, négy Oscar-díjat is elhódító klasszikusát, a Hálózat című filmet vitte színpadra a budapesti Centrál Színház társulata a 2021/2022-es évadban. A szélsőségesen szatirikus hangvételű alkotás tragikomikus főhősének, „dühöngő messiásának” megformálását pedig egy vendégművészre, az egyik legnépszerűbb, legkarizmatikusabb magyar színművészre, Alföldi Róbertre bízták.   

Az előadás nem lett aktualizálva, áthelyezve jelenünkbe, hanem (akárcsak Lumet filmje) a 70-es évek Amerikájában játszódik. Nemcsak a kor és a helyszín azonos, de gyakorlatilag egy az egyben ugyanaz a történet elevenedik meg, mint a filmben. A Puskás Tamás (a Centrál Színház igazgatója) által rendezett előadás azonban mégsem válik egyszerű iparos reprodukcióvá. Formailag, vizuálisan ugyanis olyan monumentális látványvilág tárul a néző elé, amilyet magyar színházban eleddig nem igen lehetett látni. Természetesen a videotechnikán a hangsúly: óriási méretű kijelzők, lapostévék, több, egy időben a színpadon dolgozó operatőr élőképes adása, és számtalan video bejátszás kavalkádja nyújt lenyűgöző audiovizuális orgiát. Ez a része tehát az előadásnak nagyon is a jelenünk technikai eszközeivel él, és közvetíti az eseményeket.   .

Amit 1976-ban Lumet filmje megfogalmazott, miszerint a televízió, és azon belül a hírműsorok is hazudnak – vagy csak egyszerűen nem mutatják be az igazságot, helyette mindenféle jelentéktelen eseménnyel, „hírrel” kábítják a nézőket, s fokozatosan szoktatják le az önálló gondolkodásról, butítják le engedelmes, fogyasztó bábokká – ma épp úgy aktuális, sőt. A „féknyúz” korában jobban szüksége van az embernek eligazodni az iszonyatos információáradat közepette, megtalálni a hiteles forrásokat, és megtanulni értelmezni a látottakat, olvasottakat, hallottakat, mint valaha. Aki kicsit jobban tájékozott a mai magyar média világában, az könnyen felismerheti a 70-es évek amerikai tévés társaságának és a mai magyar közszolgálati és kereskedelmi tévéknek működése közötti párhuzamokat, áthallásokat.

A letaglózó videós látványorgia mellett a Network Alföldi Róbert miatt válik kiemelkedően emlékezetessé. A történet elején tervezett öngyilkosságát (melyet élő adásban követne el) bejelentő tévést, akiből aztán dühös próféta válik, saját showműsora lesz, amiben az amerikai átlagemberek dühét artikulálhatja, amit elementáris erővel és karizmával jelenít meg a színpadon. A látomásszerű, groteszkbe hajló szónoklatok, próféciák alatt a mai napig érvényes kritikákat ordít társadalmunkról, totális átéléssel dühöng, és továbbmegy: cselekvésre is sarkallja nézők millióit, aminek igen komoly következményei lesznek….

Mindent összevéve úgy gondolom, egy olyan erős görbe tükör a médiáról, társadalmunkról, és végső soron saját magunkról, mint a Network, egy kiváló eszköz a néző elgondolkodtatására (a nem lebecsülendő remek szórakoztató faktorán túl) s talán tényleg változtathat is különféle viszonyulásainkon a világban. Persze manapság már a korábban említett internetes felületekre nem igaz minden arról a működésről, hatásmechanizmusról, ami a Networkben látható, mégis érdemes beépíteni, megfogadni üzenetét, „tanácsait” a mai média készítőinek, alkotóinak tevékenységükbe.       

A Network című darab megtekinthető a budapesti Centrál Színházban.

Írta: Harangi István

Eredetije, az 1976-os Sidney Lumet által rendezett film pedig INNEN elérve megtekinthető.

Képek: Index.hu