Szinte teljesen feldolgozatlan téma játékfilmes formában a testépítők világa, élete. Egy igazán ismert alkotás készült 1977-ben Acélizom címmel, Arnold Schwarzeneggerrel a főszerepben, ami felkészülésére, edzéseire fókuszál. Ez a film azonban egy dokumentumfilm. A 70-es évektől napjainkig leginkább ebben a műfajban készültek filmek a világ legerősebb, legizmosabb embereiről, így gyakorlatilag Csuja Lászlónak és Nemes Annának, a Szelíd című magyar film rendezőpárosának lehetősége nyílt, egy a legtöbb ember számára alig ismert világ, szubkultúra játékfilmes bemutatására.
A legrangosabb amerikai függetlenfilm-fesztivál, a Sundance versenyszekciójába is meghívott Szelíd azonban mégsem egy szubkultúrát ábrázol, hanem annak egyetlen szereplőjével foglalkozik, Edinával. Edinát egy amatőr alakítja, Csonka Eszter, aki a való életben hivatásos testépítő világbajnok, és edző. Filmbéli trénere (egyben élettársa) Ádám, korábban maga is fitneszvilágbajnok volt, és most Edinát készíti fel élete legnagyobb megmérettetésére, a világbajnokságra. A nő élete sivárabb, monotonabb nem is lehetne: ha kell, koplal, zabál, edz keményen, mindenféle szereket juttat a szervezetébe, gyógyszerezi magát. Mintha csak egy gép lenne. Ádám szigorú és figyelmes edzője, társa, de intimitás, bensőséges pillanatok nincsenek közöttük. Edina arca szinte végig rezzenéstelen, érzelemmentes, teste „tökéletesen működik”, ahogy azt a nagy versenyre való felkészülés megkívánja. De hol van a lelke? Egyáltalán van neki? Igazából már a nyitójelenetben, ahogy egy versenyen készül épp fellépni, látható a színfalak mögött nyugtalansága, szorongása. Amint kilép a porondra, egy csapásra megváltozik, és láthatjuk a „tökéletes” Edinát. Testén mindenhol olyan és annyi izom van, amennyi kell ehhez a fajta tökéletességhez. Valójában groteszk, torz testkép ez, semmi esetre sem szép női test. A hozzá tartozó lélek pedig magányos, csendben van. Edina ennek megfelelően alig beszél, jobbára csak engedelmeskedik, mégis van jelenlétében valami nyugodtság, halk kedvesség, szelídség. Edina valójában egy rendkívül érzékeny emberi lény, és mint olyan, törvényszerű, hogy nem sokáig bírja ezt az életmódot. Fokozatosan omlik össze.
Csuja László és Nemes Anna filmje rendkívül szuggesztív, lassú tempójú , hipnotikus erejű vízió, amiben a közelképek dominálnak, az arcok és a testek, ugyanakkor jóval kevesebb tágabb plán, totál vagy nagytotál látható. A hidegebb kékes színek, félhomályos képek, terek uralják a már-már nyomasztó hangulatú edzéseket. Azonban feltárul Edina előtt egy másik aspektusa is az életnek. Edzője és társa tudta nélkül elmegy egy rendhagyó szexuális szolgáltatásokat nyújtó „közvetítőhöz”. Rajtuk keresztül olyan férfiakkal kerül kapcsolatba, akik kifejezetten olyan izmos, erős nők „különleges bánásmódjára” vágynak, mint amilyen Edina is. Lefeküdnie nem kell senkivel, ám megismer egy rejtélyes férfit, akivel egyre szokatlanabb és bizarrabb játékokba kezdenek találkozásaik alkalmával. Álomszerű jelenetekben találkoznak egymással, és játszanak néma szembekötős játékot egy erdőben éjszaka, napfényes mezőn elmélyülten simogatnak közösen egy tehenet, vagy táncolnak egy öltözőben. Edina fokozatosan jön rá, hogy az a gyöngédség, bensőségesség, amit ezzel a titokzatos férfival megél, olyan vágyait és belső szükségleteit hozza felszínre, amivel addig egyáltalán nem is volt tisztában. Ezek a jelenetek képezik a rideg, monoton edzéssel teli napok ellenpontját, és itt a melegebb, sárgás színek dominálnak, s a terek is fényesebbek.
Ahogy Edina számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik lelki szükséglete, úgy döbben rá saját magányára és a titokzatos férfihoz való vonzalmára, teste úgy jelzi egyre félreérthetetlenebbül, hogy nem bírja tovább a brutális terhelést. Élete veszélyben forog, ha nem változtat életvitelén.
A Szelíd című film lélektani karakterdráma mellett értelmezhető párkapcsolati szinten is. Edina felkészítője, edzője egyben élettársa is. Nem derül ki múltjukról semmi, hogyan, miképp ismerték meg egymást, hogyan kerültek egymáshoz közel, de az se, vajon korábban volt-e köztük intimitás. Utóbbira a filmben nem látunk példát, az viszont a cselekmény előrehaladtával egyre egyértelműbben látható, hogy Edinának erre égető szüksége lenne. Rejtélyes partnerével, akivel titokban találkozgatnak, szinte alig szólnak egymáshoz, mégis olyan bensőségesség jellemzi együttléteiket, ami Edina lelki menedékévé válik. Egyik alkalommal, mikor autóban ülnek, és épp búcsúznak el egymástól, Edina szól, hogy jobban szeretne maradni, de azt nem lehet, és végül kiszáll az autóból, hazamegy…
Ha valaki idegenkedik is a testépítőktől, nyugodtan nézze meg a Szelíd című filmet, mert minden bizonnyal le fogja rombolni a benne kialakult sztereotípiákat, és olyan oldalát mutathatja meg egy ilyen sportoló életének, amire korábban talán nem is gondolt. A testépítés a kőkemény fizikai munkán, edzésen kívül egy komoly lelki fejlődést is igényel. Ezeket a belső folyamatokat lassan, finoman, kecsesen, átélhetően mutatja meg Csuja László és Nemes Anna különleges alkotása, mely üde színfoltja a kortárs magyar filmművészetnek.
A Szelíd című film megtekinthető a pécsi Apolló moziban.
Képek: Vertigo Media
Írta: Harangi István